“Vanaf het prille begin overheerste bij alle collega’s hetzelfde gevoel; we moeten met z’n allen deze klus klaren, we gaan het gewoon doen!
Draaiboeken en werkinstructies ontbraken, er was niets. Alles was nieuw en moest nog worden uitgevonden. We startten blanco en moesten snel schakelen. De vele aantekeningen op flipovers hielpen ons. Mede dankzij de komst van nieuwe en jonge collega’s brachten we vernieuwing in digitalisering en vastlegging van gegevens, dat hielp enorm.
We werkten op adrenaline met een mooi team dat hetzelfde doel voor ogen had (en energie te over). We maakten lange dagen, maar deden het gewoon. We spraken niet over extra uren, werktijden of contracten. Iedereen droeg z’n steentje bij, 24/7 en maandenlang. We zijn oprecht trots op onze collega’s en het team; we hebben het maar mooi gefikst!”
Emi van den Ouweland en Dorine Lips, coördinatoren team bron- en contactonderzoek corona
Terug naar Algemene informatie
* Vanaf juli 2022 is de verplichting tot testen vervallen en zijn er nauwelijks nieuwe testaantallen vanuit particuliere teststraten geregistreerd.
geregistreerd van 6 juli 2021 t/m 31 december 2022
geregistreerd van 5 juli 2021 t/m 31 december 2022 *
geregistreerd van juli 2022 t/m maart 2023
1.860
4.260
50.825
In totaal worden 56.945 positieve uitslagen verwerkt, waaronder:
Zelftesten
Particuliere teststraten
Zorgmail
Bewijs van een coronavaccinatie en QR-code.
Reizen vanuit en naar het buitenland: welke vaccins heb ik nodig?
Wat moet ik doen nu ik positief ben getest? En mijn huisgenoten of nauwe contacten?
Isolatie, quarantaine en vaccinaties.
Aanvragen voor thuistesten en thuisvaccinaties.
Aanvragen voor - en uitslagen van de coronatesten.
De meest gestelde vragen door inwoners uit de regio West-Brabant gaan over:
1%
43%
100%
80%
60%
40%
20%
0%
Het team bron- en contactonderzoek houdt regelmatig onderzoeken. Eén ervan gaat over de beleving van de gesprekken via de vraag: ‘Wat heeft u gewaardeerd of gemist in het gesprek met de medewerker van bron- en contactonderzoek?’
Nicolette Janson, Proceseigenaar Administratie
“Veel weekenden en tot in de late uurtjes werken we hard om de planning rond te krijgen. We zetten slots open - zodat (landelijke) afspraken gemaakt kunnen worden - of sluiten ze weer bij grote drukte.”
Bij de omvangrijke test- en vaccinatiecampagnes én het leveren van maatwerk in de regio, komt veel administratie kijken. Er ontstaan regelmatig uitzonderingen en dit alles maakt de administratieve werkzaamheden omvangrijk en complex.
Aanmaken en versturen herstelbewijzen
Aanmaken van QR-codes op papier
Aanmaken van een papieren bewijs van een coronavaccinatie
Aanmaken van documenten voor reizen
Doorsturen van dossiers naar andere GGD-en en/of het buitenland
In het weekend: doorgeven van positieve uitslagen aan huisartsen
Verwerken van niet-afgeronde en onbekende laboratorium uitslagen van testen ouder dan 72 uur
Brieven met negatieve uitslagen versturen
Het verwerken van positieve uitslagen, contacten en overlijdensberichten
Beheren/monitoren van het verloop van de afspraken voor testen en vaccinatie
Inplannen van test- en vaccinatieafspraken voor mensen met een uitzondering
het laagste aantal
op één dag
1
Het hoogste aantal calls op één dag
684
DUUR GEMIDDELD GESPREK
3 MINUTEN
DUUR LANGSTE
GESPREK
45 MINUTEN
Inclusief de weekenden komt het totaal op ongeveer 200.000 ingekomen calls uit.
INGEKOMEN
CALLS
op één dag, door één persoon
HOOGSTE AANTAL
BEANTWOORDE
CALLS
130
De pandemie groeit snel en de vele vragen zijn voor het bron- en contactonderzoeks-team lastig te scheiden van de noodzakelijke onderzoekswerkzaamheden. Al snel worden daarom onderdelen als een belteam en de administratie apart georganiseerd.
Het belteam bestaat uit 13 medewerkers, die samen tientallen tot zelfs honderden vragen per dag beantwoorden. Ook fungeren zij als webcareteam en beantwoorden ze veel gestelde vragen via Facebook, Twitter en Instagram.
Tijdens de coronapandemie ontvangt het belteam jaarlijks (op werkdagen):
Helpende GGD
Koploper
De positie als ‘koploper’ blijft niet ongezien. Zeven trainers uit West-Brabant helpen dan ook bij het opzetten van een landelijk team voor bron- en contactonderzoek. Dit team vormt een landelijke ‘schil’ achter alle 25 regionale GGD’en. Daarnaast verzorgen zij de training en opleiding van nieuwe medewerkers. Tot slot start GGD West-Brabant enkele IT-projecten en vinden nieuwe, landelijke werkvormen hun oorsprong in Breda.
Vlak na de uitbraak van de coronapandemie in Brabant, bouwt team bron- en contactonderzoek veel kennis en expertise op. In rap tempo worden collega’s getraind en opgeleid om het virus te monitoren en burgers te informeren. Dankzij deze kennis, de snelheid in opschaling van personeel en de opgebouwde kwaliteit, loopt het team al vanaf het prille begin in juni 2020 voor op de rest van Nederland. GGD West-Brabant wordt ‘helpende GGD’ voor de regio’s Zeeland, Brabant en Limburg (ZeBraLim): daar waar nodig biedt het team hulp en ondersteuning aan deze GGD’en.
belteam
Administratie
HOOGSTE AANTAL GEREGISTREERDE
CORONABESMETTINGEN
43 CONTACTEN
bij één besmet persoon
100
126
122
januari
februari
maart
IMPRESSIE UITGEVOERDE BRON- EN CONTACTONDERZOEKEN
juli
augustus
september
oktober
november
december
679
895
171
196
109
40
8.307
10.512
11.241
4.624
781
734
5.777
1.594
2.188
2.648
7.398
8.571
in de periode juli 2021 t/m maart 2023
januari
februari
maart
april
mei
juni
2023
2022
2021
juli
augustus
september
oktober
november
december
AANTAL
MEDEWERKERS
bron- en contactonderzoek
Honderden collega's van het team bron- en contactonderzoek monitoren dagelijks en 24/7 de verspreiding van het virus in West-Brabant. Zij spreken angstige en verontruste mensen met zorgen over hun gezondheid en dat van hun naasten.
Bron- en Contact-onderzoek